Armatura zwiększa obroty i notuje zysk netto
Armatura zdecydowanie lepiej radziła sobie na rynkach zagranicznych niż w kraju. Eksport grupy w pierwszej połowie roku wzrósł o ponad 10%, podczas gdy sprzedaż w Polsce poprawiła się zaledwie o 0,6%.
Grupa Armatura w pierwszej połowie roku wypracowała 121,2 mln zł przychodów wobec 117,9 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 2,8%. Spółka zakończyła półrocze skonsolidowanym zyskiem netto na poziomie ponad 1,2 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2012 była 241 tys. pod kreską.
Grzejniki i zawory lepiej niż armatura i ceramika
W tym roku wraz z wprowadzeniem do oferty nowej grupy produktowej – ceramiki sanitarnej – spółka zmieniła prezentację wyników poszczególnych segmentów. W roku 2012 segmenty działalności były wyodrębniane na podstawie struktury kosztów wytworzenia, od tego roku kryterium podziału jest przeznaczenie produktów i kanałów ich dystrybucji. W nowej strukturze wyodrębniono dwie główne grupy: armatura sanitarna, części i ceramika – jako komplementarne produkty wyposażenia łazienek i innych pomieszczeń dedykowane bezpośrednio dla klienta finalnego, oraz grzejniki, zawory i produkty B2B – jako produkty z grupy instalacyjnej skierowane przede wszystkim do firm instalacyjnych.
Sprzedaż armatury, części oraz ceramiki w pierwszej połowie roku wyniosła 48,7 mln zł i była niższa o 12,5% niż w tym samym czasie w roku ubiegłym. Udział tej grupy w całkowitych obrotach stanowił 40,2% w porównaniu z 47,2% przed rokiem.
Przychody ze sprzedaży grzejników, zaworów i produktów B2B wzrosły natomiast o 16,2% do 72,2 mln zł i były wyższe o 10 mln zł wobec pierwszej połowy roku 2012. Udział tej grupy asortymentowej w sprzedaży wyniósł 59,5% wobec 52,7% rok wcześniej.
Eksport motorem wzrostu
Grupa Armatura w pierwszej połowie roku 76,5% sprzedaży uzyskała na rynku polskim. Obroty w kraju wyniosły 92,6 mln zł, ale były zaledwie o 0,6% wyż-sze niż przed rokiem. Zdecydowanie lepiej Armatura radziła sobie na rynkach zagranicznych. W okresie od stycznia do czerwca 2013 r. grupa wyeksportowała towary za 28,6 mln zł, co oznacza wzrost o 10,6%. Największym zagranicznym rynkiem zbytu były kraje Europy Zachodniej, m.in. Włochy, Finlandia, Niemcy, gdzie realizowano blisko 50% sprzedaży eksportowej. Drugą co do wielkości grupą odbiorców zagranicznych były państwa bloku wschodniego: Rosja, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia. Grupa Armatura prowadzi także sprzedaż eksportową do krajów UE, za pośrednictwem których produkty wysyłane są również do państw Afryki i Ameryki Południowej oraz Azji.
Powrót do wypłat dywidendy
Władze Armatury nie wykluczają powrotu do wypłacania dywidendy. Zdaniem prezesa Konrada Hernika, wyniki za 2013 rok pozwolą na rekomendowanie dywidendy. W kolejnych latach zarząd może z kolei rekomendować wyższy poziom wypłat. Będzie to uzależnione od ewentualnych dodatkowych wpływów, np. ze sprzedaży nieruchomości.