Ferro poprawia marże i zyski
Grupa Ferro zakończyła ubiegły rok przychodami na zbliżonym poziomie jak w roku wcześniejszym. Poprawiła jednak wyniki pod kątem osiągniętych marż i zysków.
Przychody Grupy Ferro w 2014 r. wyniosły 270,7 mln zł i były zbliżone do tych osiągniętych w roku wcześniejszym. Wówczas skonsolidowana sprzedaż była na poziomie 270,2 mln zł, a więc tylko o 0,5 mln zł niż-szym. Lepszy rezultat grupa osiągnęła w obszarze zysku netto. W 2014 r. zarobiła na czysto 24 mln zł wobec 21,8 mln zł w roku wcześniejszym.
Eksport w górę
Większość przychodów Grupa Ferro realizuje w eksporcie. Udział sprzedaży zagranicznej w całkowitych obrotach w 2014 r. stanowił 54% a jej wartość wyniosła 145,1 mln zł. Rok wcześniej eksport wyniósł 142,2 mln zł, co oznacza, że w ubiegłym wartość sprzedaży zagranicznej zwiększyła się o 2,9 mln zł. Poprawa ta, to efekt dużego skoku sprzedaży w Rumunii. Obroty na tamtejszym rynku zwiększyły się o ponad 7,8 mln zł, do 27,8 mln zł. W pozostałych krajach sprzedaż charakteryzowała się tendencją spadkową. Podobnie sytuacja wyglądała w Polsce, gdzie zanotowano spadek o 2,4 mln zł, do 125,6 mln zł wobec 128 mln zł przed rokiem.
– Rok 2014 był kolejnym okresem bez wyraźnego ożywienia gospodarczego. Pomimo faktu, że po dwuletnim okresie stagnacji rynek powoli wraca na ścież-kę wzrostu, koniunktura na rynku budowlanym była gorsza od oczekiwanej, szczególnie po bardzo udanym pierwszym kwartale. Istotny wpływ na całą branżę miała niepewna sytuacja na Ukrainie i w Rosji, co również spowodowało dużą niestabilność na rynku walutowym. Grupa Ferro w 2014 r. konsekwentnie realizowała założenia długoletniej strategii umacniania swojej pozycji na najważniejszych dla nas rynkach. Poza Polską najaktywniej działaliśmy w Czechach, Rumunii i na Słowacji, jednocześnie ograniczając nasze działania w Ukrainie – oznajmia Aneta Raczek, prezes spółki Ferro.
Ważnym krokiem w rozwoju całej Grupy było uruchomienie spółki dystrybucyjnej na Węgrzech
– Pierwszych efektów działania tego podmiotu oczekujemy w roku bieżącym – dodaje prezes.
Nowości w ofercie
W ubiegłym roku Ferro kontynuowało strategię rozwoju produktów, poszerzając ofertę m.in. o armaturę dla obiektów użyteczności publicznej, nowe modele baterii i natrysków, zaworów kulowych i termostatycznych, a także system PEX mający szerokie zastosowanie w budownictwie.
– W naszej ofercie pojawiły się również zlewozmywaki granitowe. Dzięki tym wszystkim działaniom Grupa Ferro utrzymała sprzedaż na podobnym poziomie do roku ubiegłego, ale znacząco poprawiliśmy nasze wyniki pod kątem osiągniętych marż i zysków – podkreśla Aneta Raczek.
Sprzedaż poszczególnych produktów
Największy udział w obrotach grupy stanowi sprzedaż baterii i towarzyszących im akcesoriów. Na ten segment w ubiegłym roku przypadło 146,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to ponad 150,5 mln zł. Wartość sprzedaży armatury instalacyjnej wyniosła ponad 96,5 mln zł i była wyższa w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 6,9 mln zł. Przychody ze sprzedaży pozostałych rozwiązań były na poziomie 27,5 mln zł, o 2,5 mln zł niższym niż w roku 2013.