Instalatorzy pomp ciepła nie przywiązują się do marki
Profesjonaliści montujący pompy ciepła zdecydowanie częściej niż inni fachowcy z branży budowlanej uczestniczą w szkoleniach, targach branżowych i oczekują doradztwa. Przy wyborze urządzeń kierują się jakością a nie marką – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, który badał instalatorów montujących pompy ciepła, rury i łączniki.
Z raportu „Instalator techniki grzewczej o markach dla profesjonalistów” wynika, że ta grupa zawodowa jest zdecydowanie bardziej skłonna do podwyższania swojej wiedzy niż inni fachowcy. Większość instalatorów uczestniczy w szkoleniach, a ponad połowa badanych zajmujących się instalacją pomp ciepła (54,3%) deklaruje, że bierze udział w specjalistycznych targach. Ponadto – co nie jest regułą na rynkach B2B – zdecydowana większość z nich kupując pompy bierze pod uwagę opinię sprzedawcy. Oczekiwania instalatorów są zatem wysokie, a badani reprezentanci firm instalacyjnych wskazują dodatkowo, że podczas wyboru pomp i zakupu brakuje im pogłębionego doradztwa, ponieważ sprzedawcy nie zawsze są w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Jakość głównym czynnikiem wyboru urządzeń
Z badania Keralla Research wynika ponadto, że jakość montowanych pomp ciepła czy rur i łączników jest dla instalatorów głównym i najważniejszym czynnikiem wyboru i zakupu. Fachowcy mając do wyboru szeroki asortyment (na rynku panuje duża konkurencja), charakteryzują się w praktyce niewielką lojalnością w stosunku do jednej marki. W przypadku techniki grzewczej około 89% instalatorów jest skłonna zastąpić najczęściej montowaną markę inną. Jeśli chodzi natomiast o rury i łączniki – praktycznie w ogóle nie można mówić o lojalności wobec najczęściej wybieranych producentów – wskazują wyniki raportu.
Z przeprowadzonych analiz wynika też, że instalatorzy o nowych produktach najczęściej dowiadują się na szkoleniach i w hurtowniach. Okazuje się, że Internet jest miejscem, z którego tylko niespełna 18,7% badanych czerpie wiedzę o nowościach produktowych i dodatkowo przeważnie korzystają z niego profesjonaliści pracujący w branży instalatorskiej nie dłużej niż kilka lat. To efekt m.in. stopniowej wymiany pokoleniowej profesjonalistów.
Autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że głównym kanałem sprzedaży, zarówno w segmencie pomp ciepła, jak również rur oraz łączników, wciąż pozostają hurtownie instalacyjne.
Rosnący rynek pomp ciepła
Warto odnotować, że wartość polskiego rynku pomp ciepła rośnie stabilnie w tempie kilkunastu procent rocznie. Według Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła w samym tylko 2015 roku rynek ten zanotował progresję rzędu 14%. Analitycy podkreślają, że za stabilny wzrost odpowiada m.in. zmiana postaw Polaków. Szukając oszczędności sięgają oni coraz chętniej po nowoczesne rozwiązania do ogrzewania domu czy podgrzewania wody, a dodatkowo – jak wynika z przeprowadzonych badań Keralla Research – na znaczeniu zyskują rozwiązania energooszczędne, co sprawia, że aspekt ten jest również analizowany przez samych instalatorów podczas wyboru określonej marki pomp ciepła.
Instytut Keralla
Instytut Keralla to pierwsza w Polsce agencja badawcza specjalizująca się wyłącznie w analizach business to business. Firma realizuje badania w segmencie B2B od 10 lat, zarówno w przedsiębiorstwach, jak i instytucjach. Keralla Research dostarcza raporty branżowe zarządom spółek, właścicielom, akcjonariuszom, wykonuje analizy sektorowe, prowadzi badania poprzedzające inwestycje, wejście na giełdę lub wprowadzenie produktów, usług dla klientów firmowych.