Facebook

Instalatorzy pomp ciepła nie przywiązują się do marki

okladkasi_10_2016Profesjonaliści montujący pompy ciepła zdecydowanie częściej niż inni fachowcy z branży budowlanej uczestniczą w szkoleniach, targach branżowych i oczekują doradztwa. Przy wyborze urządzeń kierują się jakością a nie marką – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, który badał instalatorów montujących pompy ciepła, rury i łączniki.

Z raportu „Instalator techniki grzewczej o markach dla profesjonalistów” wynika, że ta grupa zawodowa jest zdecydowanie bardziej skłonna do podwyższania swojej wiedzy niż inni fachowcy. Większość instalatorów uczestniczy w szkoleniach, a ponad połowa badanych zajmujących się instalacją pomp ciepła (54,3%) deklaruje, że bierze udział w specjalistycznych targach. Ponadto – co nie jest regułą na rynkach B2B – zdecydowana większość z nich kupując pompy bierze pod uwagę opinię sprzedawcy. Oczekiwania instalatorów są zatem wysokie, a badani reprezentanci firm instalacyjnych wskazują dodatkowo, że podczas wyboru pomp i zakupu brakuje im pogłębionego doradztwa, ponieważ sprzedawcy nie zawsze są w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Jakość głównym czynnikiem wyboru urządzeń

Z badania Keralla Research wynika ponadto, że jakość montowanych pomp ciepła czy rur i łączników jest dla instalatorów głównym i najważniejszym czynnikiem wyboru i zakupu. Fachowcy mając do wyboru szeroki asortyment (na rynku panuje duża konkurencja), charakteryzują się w praktyce niewielką lojalnością w stosunku do jednej marki. W przypadku techniki grzewczej około 89% instalatorów jest skłonna zastąpić najczęściej montowaną markę inną. Jeśli chodzi natomiast o rury i łączniki – praktycznie w ogóle nie można mówić o lojalności wobec najczęściej wybieranych producentów – wskazują wyniki raportu.
Z przeprowadzonych analiz wynika też, że instalatorzy o nowych produktach najczęściej dowiadują się na szkoleniach i w hurtowniach. Okazuje się, że Internet jest miejscem, z którego tylko niespełna 18,7% badanych czerpie wiedzę o nowościach produktowych i dodatkowo przeważnie korzystają z niego profesjonaliści pracujący w branży instalatorskiej nie dłużej niż kilka lat. To efekt m.in. stopniowej wymiany pokoleniowej profesjonalistów.
Autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że głównym kanałem sprzedaży, zarówno w segmencie pomp ciepła, jak również rur oraz łączników, wciąż pozostają hurtownie instalacyjne.

Rosnący rynek pomp ciepła

Warto odnotować, że wartość polskiego rynku pomp ciepła rośnie stabilnie w tempie kilkunastu procent rocznie. Według Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła w samym tylko 2015 roku rynek ten zanotował progresję rzędu 14%. Analitycy podkreślają, że za stabilny wzrost odpowiada m.in. zmiana postaw Polaków. Szukając oszczędności sięgają oni coraz chętniej po nowoczesne rozwiązania do ogrzewania domu czy podgrzewania wody, a dodatkowo – jak wynika z przeprowadzonych badań Keralla Research – na znaczeniu zyskują rozwiązania energooszczędne, co sprawia, że aspekt ten jest również analizowany przez samych instalatorów podczas wyboru określonej marki pomp ciepła.

Instytut Keralla

Instytut Keralla to pierwsza w Polsce agencja badawcza specjalizująca się wyłącznie w analizach business to business. Firma realizuje badania w segmencie B2B od 10 lat, zarówno w przedsiębiorstwach, jak i instytucjach. Keralla Research dostarcza raporty branżowe zarządom spółek, właścicielom, akcjonariuszom, wykonuje analizy sektorowe, prowadzi badania poprzedzające inwestycje, wejście na giełdę lub wprowadzenie produktów, usług dla klientów firmowych.

Aktualności

Notowania GISI

Wyniki GUS

Archiwum

Systemy Instalacyjne

Śledź nas